2 клас
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Щоб оцінка була гарна,
Треба вивести старанно
Кожну букву, кожен штрих –
Клас працює, клас притих.
Аа ай аб ст ва
Останні айстри горілиць зайшлися болем.
(Л. Костенко)
·
Як ти розумієш зміст речення?
·
Поясніть значення слова горілиць.
·
Використовуючи ці буквосполучення, утвори слова.
(Айстра, абрикос, айва.)
Бб ба бу об
Багатство, барви.
Мова — то багатство народу.
·
Складіть речення із словом барви.
·
Визначте граматичну основу речення.
Вв ов ве ень
Восени, вересень, день, вереск.
Восени день блисне, а три кисне.
·
Знайдіть слова-родичі. Визначте корінь.
·
Складіть речення із словом вереск.
(Вдалині чувся пташиний вереск.)
Гг га ог гл
Гайок, гомін, гомонить.
Затих гайок. І верби кучеряві
Пташиним співом вже не гомонять.
(І.
Савицька)
·
Поясни значення слова гомонять.
Добери синоніми.
Ґґ ґа гв
Ґава, ґвалт, ґелгочуть.
Ґелґочуть гуси під вербою
І ґава теж зчинила ґвалт.
·
Які ще слова із цим звуком ви знаєте?
(Ґаздиня, ґадза, ґроно, дзиґарики, ґринджоли)
Дд да од дм
Природа, одуд, дружба.
З природою живи в дружбі,
То й тобі буде вона в службі.
·
Як ти розумієш зміст речення?
·
Підбери антоніми до слів:
дружити — зламати —
розпалити — співати —
Ее ел ее ще
Під неквапний шелест його листя гарно думається про
минувшину і майбутність, про високе і священне. (Є. Шморгун)
·
Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
·
До слова неквапний доберіть
синонім.
Єє єд ює ає
Єдність, єднає, окрилює, з'єднання.
Є каяття, та немає вороття.
·
Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв.
·
Назвіть слова-родичі.
Жж же жу жл ож аж
Журавлі, жовтень.
Життя прожити — не дощову погоду перестояти.
·
Як ти це розумієш?
·
Вибери із цих слів слова, в яких букв більше, ніж звуків.
Зз за зв зе зи
Зграя, взимку, заметіль.
Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі.
Де взялась весела зграя,
Жарогруді... (снігурі).
(О. Олесь)
·
Підставте слово до рядків вірша.
·
Виберіть з вірша слова, що вказують на дію предмета.
·
Доберіть синонімічний ряд до слова жарогруді.
ис жи ри ви ин
Рослина, жито, сади, життя.
Листопад вересню — онук,
жовтню — син, а зимі — рідний брат.
·
Підберіть до слова зима
споріднені слова, визначте корінь.
Іі із під між ін різ
Іній, ірис, індик, ніжно.
Сиплеться іній з беріз
В пору чудову ранкову.
Хтось на верхів'я заліз
І ніжну скидає обнову.
(Ю. Збанацький)
·
Як ти розумієш слова скидає обнову?
·
До дієслова сиплеться підбери
синоніми.
Її їж їд
Їжак, Київ, їжа.
Їла б кішка рибку, якби не треба було лапок замочити.
·
Про яку людину так говорять?
·
Добери антоніми до слова лінощі.
Йй йо ій ай ий
Пам'ятай, край.
Пам'ятай, не забувай Батьківську стежину.
Прикрашай, шануй свій край,
Дім свій — Батьківщину!
(В. Гринько)
·
Які це речення за метою висловлювання?
·
Перебудуйте речення так, щоб звертання висловлювалось до багатьох людей.
Кк ка ук к рік
Квіти, українські, край.
Землі частіше кланяйся — хліба більше буде.
·
Склади словосполучення зі словом хліб.
·
Підбери синонім: черствий хліб —
...
Лл ел ал дл вл
Лінь, літечко, вмивається.
Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить.
·
Підбери антонім до слова ледачий.
·
Перебудуй прислів'я із цим словом.
(Працьовитий раз робить, а щедрий
раз платить.)
Мм ем му рум ам
Рум 'яна, маківка.
Мак розправив капелюха і бджолину пісню... (слуха).
(М. Пономаренко)
·
Підберіть слово до рядків вірша.
Нн на он ні не ун
Нагідка, сонечко, сніжинка.
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов... (пір'їнки),
Вкривають поле, ліс і... (хати).
(В. Сухомлинський)
·
Які образні слова та вислови ви зустріли у вірші?
·
Поясніть розділові знаки у вірші.
Оо ось он то ом ов
Осінь, вночі, окраєць.
Два зелених огірочки
Походжали по садочку,
Бо в городі, лежебоки,
Понамулювали боки.
·
Як ти розумієш слово лежебоки?
·
Склади речення зі словом окраєць.
(Рум'яний окраєць хліба лежав біля горщика на вишитому рушнику.)
Пп пе оп пі пу
Пісня, пшениця.
Посадив дерево, викопав криницю, виростив сина — даром
життя не прожив.
·
Як ти розумієш це прислів'я?
·
Склади речення із словом пшениця.
Рр ру ар яр ор
Рідний, криниця.
Праця годує, а лінь марнує.
·
Назви антоніми в цьому прислів'ї.
·
Які ще прислів'я про працю ти знаєш?
Сс ес ст сн ус
Сонце, засік, сніп.
Сонях сонечко зустрів,
Сонях сонечком розцвів!
(М.
Пономаренко)
·
Відгадайте загадку:
На городі він росте — сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії.
Та чомусь воно не гріє.
·
Запишіть слово-відгадку.
·
Поєднайте його у різних словосполученнях.
(Жовтий сонях, соняшник нахилився,
повернувся до сонечка, великий соняшник.)
Тт та уть ті ять
Свято, травиця, терен.
Скільки в ступі воду не товчи — вода й буде.
·
Склади речення зі словом травиця.
(Послав туман травиці срібне
намисто з холодної роси.)
Уу ур уф ду ну
Умів, грудень, будуть.
В росі осінній заросився вітер.
Сердито воду з вуха вилива.
(Л. Пшенична)
·
Знайдіть у цих рядках споріднені слова.
·
Перебудуй останнє речення так, щоб воно було спонукальним.
Фф фа фло ф
Фіалка, фіалково.
По діброві ходить осінь —
Олівці у торбі носить.
І фарбує в жовтий колір
Клени, липи і тополі.
(Л. Куліш)
·
Які слова вжиті у переносному значенні?
·
Доберіть синоніми до слова діброва.
Хх хв ох хл ха
Хліб, хвилинка.
Вийшов травень з гаю,
Нивам усміхнувся,
Потім на стежині,
Як хлопчак, роззувся.
(М.
Сингаївський)
·
Які слова вжито у переносному значенні?
·
Визначте граматичну основу речення.
·
Поділіть слово вийшов для
переносу із рядка в рядок.
Цц цв ця оц
Цвіт, цвітуть.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
(П. Ситченко)
·
До чого закликає нас автор вірша?
·
Розгадай шараду:
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А «г» на «б» змініть —
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
·
Склади окличне речення зі словом цвіт.
Чч оч чвч ук чн
Листочок, чарівник.
Чули, де дзвін, та не знали, де він.
Чорнобривців карий цвіт
Зачаровує весь... (світ).
(М.
Пономаренко)
Шш ша піп шу
Шпак, шпаківня.
Плаче шпак уранці після зливи,
Де шумлять на греблі явори,
Що шпаківню вітер чорнобривий
Перекинув денцем догори.
(Л.
Костенко)
·
Випишіть словосполучення, вжиті в переносному значенні.
·
Випишіть однокореневі слова, визначте їхній корінь.
Щщ ще ощ щі
Що посієш, те й пожнеш.
Ви не бійтесь цих дощів,
Вони ще теплі, зовсім не холодні, їх називаємо грибні
дощі,
Тож по гриби мерщій сьогодні.
·
Підбери слова до слова дощ (який?)...
ьь льо тьо нь ось
Льон, тьохкає.
Що трапилося тут у вас? Чому веселий настрій згас?
·
Які ці речення за метою висловлювання?
·
Склади речення зі словами льон, тьохкає.
Юю юр ою ють тю в'ю
Як тепло пахне хліб!
І сонцем, що всміхалося весною.
(П.
Воронько)
·
Перебудуйте перше речення на питальне.
·
Підберіть антоніми до слів:
радість — працьовитий —
всміхається — тепло —
Яя яє яс ян ся ля
Ясніє, сядуть, явори.
Якщо на своєму язиці не втримаєш, то на чужий не
сподівайся.
·
Як ви розумієте цей вислів?
·
Підберіть антоніми до слів:
ясний — хворий — старий
— веселий — широкий — злий — темний — сухий —
3 клас
Хвилинку каліграфії треба
розпочати.
Сядемо рівненько, букви виведемо
гарненько.
Надворі сьогодні морозно:
До нас прийшов Морозко,
Приніс гостинці-сніжинки
Для каліграфічної хвилинки.
А ав ал
ам ва на
Абетка, азбука, алфавіт.
Наука в ліс не веде, а з лісу
виводить.
·
Поділити
слова на склади.
· Зробити звуко – буквений аналіз слова азбука.
·
Підібрати
слова із звуком а.
Б б бл об бж бу еб
Хліб, батон, булка.
Скласти речення із словом хліб.
Диктант
У хлібину вкладена праця
багатьох людей.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова праця.
В в
вл во вк вс ва
Мова, воля, слава.
Поставити запитання до слів.
Диктант
Сонячне проміння залило землю
теплом і світлом.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова воля.
· Виписати слово, в якому звуків менше, ніж
букв.
·
Поділити
слова на склади.
Г г
гру ог аг
Гарбуз, глобус, горобина.
Диктант
У саду поспів виноград.
Галинка зробила з нього сік.
·
Поставити
наголос.
· Скласти речення із словами.
·
Виділити
головні слова в кожному реченні.
Д д
ід уд де
Дніпро, рід, родина, рідня.
Джерельною свіжістю дихає
вода.
·
Виписати
слова ,в яких звуків менше, ніж букв.
· Скласти речення з одним із слів.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова дихає.
Е е ем ере
Село, дерево, дятел.
Диктант
Всім було весело. Хлопчики
зробили паперового змія. Вийшли за село. Змій піднімався все вище і вище. Сашко
швидко побіг по полю.
·
Перестав
речення так, щоб вийшов текст.
· Добери заголовок.
·
Поділити
слова на склади.
Є є єж в’є єм єк
Заєць, Євген, єнот, Європа.
Диктант
Дивлюсь, аж світає. Край неба
палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
Хто багато читає,той багато
знає. Праця людину годує,а лінь марнує.
Ластівка день починає, а
соловей кінчає. Як працюєш, так і маєш.
·
Поставити
наголос у словах.
· Виписати слова,в яких букв більше, ніж звуків.
· Поставити запитання до слів.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова палає.
Ж ж жв аж уж же
Жайворонок, ожина, журавель, вуж.
Скласти речення з одним із
слів.
Диктант
Настала осінь. Зажурились ліси
й діброви. Журавлі летять у вирій.
·
Визначити
основу речень.
· Підкреслити голосні звуки.
· Поділити слова на склади.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова осінь.
З з зо зв яз
Завдання, озеро, зерно, казка.
Диктант
Відлітають гуси і лелеки у
краї заморські і далекі. Осінь тиха, осінь
золотава вийшла, мов лисичка, на галяву.
· Знайти порівняння.
· Поділити слова на
склади.
· Знайти головні слова в
реченні.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова завдання.
· Підкреслити букви, що
позначають приголосні звуки у словах.
· Поставити наголос у
словах.
и ич ми ри
Диктант,
дитина, диван.
Від
душі усієї, від усього серця люблю тебе, рідна Україно - ненько. Люблю і
вас, ниви буйні, колосисті, і степи, як море синє-розложисті.
· Знайти порівняння.
· Знайти слова, в яких
звуків більше, ніж букв.
· Підкреслити букви, які позначають
приголосні звуки.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова Україна.
І і іж зі ім
Іриси,
ім’я, Іван.
Диктант
Всі річки тепер в обнові – біле скло під
бережком . Ходить грудень по діброві, застеляє світ сніжком.
· Скласти речення зі
словами.
· Знайти слова, назви
предметів.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова грудень.
· Поділити слова на
склади.
Ї ї їк їм їж
Їжак,
країна, Київ, Україна.
Диктант
Ти живеш в Україні.У тому краю, де співають
солов’ї і виграють на сонці пшеничні лани . Де на крутих берегах Дніпра
розкинулось місто Київ.
· Підібрати заголовок.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова солов’ї.
· Підкреслити слова, в
яких звуків більше, ніж букв.
· Поставити наголос у словах.
Й ій ай ей йо
Сойка,
чайка, Йосип, іній.
Диктант
Рано в тиші лісовій дзенькнув дзвоник
голубий, і почався у пташок на галявині урок.
· Підібрати слова із
звуком й.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Виписати слова, які
відповідають на питання що робить?
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова дзенькнув.
· Поділити слова на
склади.
К ук клу ік
Календар,
килим, калина, кавун.
Диктант
Україно! Краю милий, краю золотавий,поля
твої широкополі, пісні дзвінкоголосі.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова краю.
· Виділити корінь у слові
поля, підібрати спільнокореневі слова.
· Скласти речення із
словами.
· Виписати двоскладові слова.
Л ул ол лю
Лимон, калина, слово, людина.
Диктант
Слово до слова – складеться мова.
Пташку пізнають по пір’ю,
людину по мові. Від теплого слова й лід
розмерзається.
·
Назвати
звуки у записаних словах.
·
Назвати
слово,у якому букв більше, ніж звуків.
·
Виписати
трискладові слова.
·
З
одним із слів скласти речення.
·
Поставити
наголос у словах.
М ем му ам мл
Медаль, метро,
мовлення.
Диктант
Звучи, рідна мово, на землі рідній лийся по
вінця, мово моя українська, мово моя материнська.
·
Скласти
речення із словами.
·
Зробити
звуко-буквений аналіз слова українська.
·
Поставити
наголос у словах.
·
Виписати
слова, у яких звуків більше, ніж букв.
·
Виділити
корінь у слові мова.
Н ня ін ян
Неділя,
насіння, нива.
Диктант
Світить яскраве сонце. Повіває легенький
вітерець. Навколо зеленіє трава. Неподалік б’є джерело. Пернаті друзі оглядають
дерева.
· Виділити головні слова
в реченні.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Встановити зв’язок між
словами у першому і другому реченнях.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова джерело.
О оз оч ом
Ознака,
озеро, олень, очерет.
Диктант
До школи, до школи! – ударив дзвінок, –
лісами полями лунає. До праці, до труду малих діточок Вкраїні на втіху
скликає.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Зробити звуко–буквений
аналіз слова олень.
· Виписати слова, у яких
тільки тверді приголосні звуки.
· Поділити слова першого
речення для переносу.
П пр оп уп пі
Помилка,
понеділок, портфель, предмет.
Диктант
Навколо села поля ще голі. А одне поле
зеленою фарбою залите. Це хліб росте. Зелені паростки кущиками стирчать. Це
озимий хліб –озимина.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Встановити зв’язок між
словами у реченні.
· Підкреслити слова з
м’якими приголосними звуками.
· Записати звукову модель
слова портфель.
· Поділити слова на
склади.
Р рв ру ір ри
Роман,
рослина, ірис, лікар.
Диктант
Снігова гірка - гірка редька. Роботящі руки
- не піднімай руки. Яскраві плакати - голосно плакати.
· Підкреслити однакові
слова в кожній парі.
· Скласти і записати два
розповідних речення з будь – якою парою слів.
· Записати звукову модель
слова яскраві.
· Виписати слово,в якому
букв більше,ніж звуків.
· Поділити слова для
переносу.
С ус сло сі ос
Середа,
слон, снігурі, село.
Диктант
Стоять під снігом сосни сонні. Сидять на
соснах снігурі. Санчата на ставок з розгону скотились весело з гори.
· Підкреслити головні
слова в реченні.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Поставити наголос у
словах.
· Виписати споріднені
слова, виділити в них корінь.
Т іт ата ти
Театр,
Тарас, Тимко, турист.
Диктант
Гроза пройшла. Зітхнули трави. Квітки
голівки підняли. І сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі.
· Підкреслити основу
речення.
· Виписати слова, які
відповідають на питання який? яка? яке?
які?
· Записати звукову модель
слова землі.
· Підкреслити букви, які
позначають тверді приголосні звуки.
· Скласти речення з одним
із слів.
У цу ум ву
Учитель,
ураган, буря, Україна.
Диктант
Ми живемо на Україні. Де росли і жили Тарас
Шевченко й Іван Франко,Леся Українка й Марійка Підгірянка. Твій рід
український. Бережи свій рід, свою рідну Україну.
· Підкреслити слова
власні назви.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова учитель.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Підкреслити слова,які
не можна перенести.
Ф фл уф фи
Футбол,
портфель, фільм, фонтан.
Диктант
У сквері фонтан. Біля фонтана гралися діти.
Навколо на клумбах яскраві флокси.
· Встановити зв’язок слів
у другому реченні.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова портфель.
· Виписати слова назви
предметів.
· Скласти з одним із слів
речення.
· Поділити слова на
склади для переносу.
Х хв ох ха ух
Харків, Херсон,
Хмельницький, Харитон.
Яка
назва даних слів?
Диктант
Хто вас, дітки, щиро любить? Хто вас ніжно
так голубить? Мама нас так щиро любить. Мама нас ніжно голубить.
· Які речення за метою
висловлювання?
· Визначити основу 3,4
речення.
· Назвати звуки у словах.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова щиро.
· Скласти речення з одним
із слів.
Ц це ця іц цв
Цуценя, циркуль,
цибуля, сцена, цирк.
Диктант
Щасливою і красивою людина в праці стає.
Маленька праця краще, ніж велике ледарство.
· Встановити зв’язок між словами
у реченнях.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Записати звукову модель
слова циркуль.
· Підкреслити слова, в
яких звуків менше, ніж букв.
· Виписати слова, які
відповідають на питання який? яка? яке?
які?
Ч чв чв оч чл
Читання, червоний,
черговий, черевики, четвер.
Поставити
наголос у словах.
Диктант
Чорна ніченько-чарівниченько! Чом не бачимо
твого личенька? Чи ти сонечка чекала? Чи від нього утікала?
· Які речення за метою
висловлювання?
· Поставити наголос у
словах.
· Виписати слова,які
відповідають на питання що робила?
· Скласти речення з одним
із слів.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова читання.
Ш шву ш шл
Шістнадцять, шофер,
пташка, шишка, Шевченко.
Поставити
наголос словах.
Диктант
Ліпше пташці в лісі на зеленій гілці, ніж у
пана в золотій клітці. Де багато пташок, там нема комашок.
· Назвати звуки у словах.
· Підкреслити букви, які
позначають тверді приголосні звуки.
· Виписати слова, які
відповідають на питання хто?
· Записати звукову модель
слова шістнадцять.
· Скласти речення з одним
із слів.
Щ щу іщ щі ща
Щедро, щиглик, щука,
ящірка.
Диктант
Щаслива наша Батьківщина. На щедрих нивах
України ще вищий колос вироста, блищить
пшениця золота.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова ящірка.
· Підкреслити слова, які
відповідають на питання яка? який? яке?
які?
· Поділити слова на
склади.
· Виписати слова, в яких
є букви, що позначають два приголосні звуки.
· Встановити зв’язок між
словами в реченні.
Ю юк лю тю
Юрта, юнга, Юлія,
тюльпан.
Творчий диктант
Євген ,Мар’яна, Йосип, Ганна-це…
Шевченко,Українка,Франко,Головко-це…
Миколайович,Іванівна,
Павлович-це…
· Скласти речення з одним
із слів.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова Євген.
· Поставити наголос у
словах.
· Поділити слова на
склади для переносу.
Я як ям ля ня
Ясен, явір, яблуня,
Ялта, Яринка.
Диктант
Ялинка ясними вогнями яскраво світиться й
сія. Як же довго ми чекали на це веселе свято.
· Скласти речення із
словами.
· Підібрати споріднені
слова до слів.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Визначити основу
речень.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова ялинка.
Ь ль сь ньо
Пеньок, опеньки, льон,
сьогодні.
Диктант
Взимку бувають сильні морози. Птахи і звірі
линуть до людських осель у пошуках їжі .Допоможіть братам нашим меншим.
· Поділити слова на
склади.
· Визначити основу
речень.
· Виписати слова,у яких
звуків менше, ніж букв.
· Виділити корінь у словах морози, птахи, їжі.
4 клас
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Починаємо писать.
Ручку вправо поверніть,
Зошит гарно покладіть
І рівненько запишіть.
А ай аб ва ща ка
Айстра,
абрикос, апельсин, апетит.
Диктант
Берізка біла, світла,ще сонця жде, мабуть. А
вже осінні мітли скрізь листячко метуть. А вже холодні, сині хлюпочуться дощі.
Стоїть берізка нині у жовтому плащі.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Знайти слова вжиті у
переносному значенні.
· Визначити основу
речення.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Розібрати за будовою
слово берізка.
Б ба юу об зб вб
Багатство,
бензин, бетон, барвінок, хліб.
Диктант
Хліб печуть уже кілька тисяч років. Здавна
люди з великою любов’ю, ніжністю і теплотою ставляться до цього харчового
продукту. Вони називають його хлібець, хлібчик.
· Встановити зв’язок слів
у реченні.
· Знайти споріднені слова,
визначити корінь.
· Виділити букви,що позначають
глухі приголосні звуки.
· Розібрати як частину
мови слово люди.
· Поставити запитання до
слів, назвати частини мови.
В ов ве вл ув
Восени,
вересень, вереск, велосипед, верблюд.
Диктант
Найбільше і найдорожче добро в кожного
народу-це його мова. Мудре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і
нетактовне-приносить біду. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як
сестру, як матір, як власних дітей.
· Які речення за метою
висловлювання?
· Утворити споріднені слова
від слова мова.
· Підкреслити однорідні
члени речення.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова вересень.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Знайти порівняння,
пояснити розділові знаки.
Г гл ог гв га гу
Герой,
горизонт, гриміти, гербарій.
Диктант
Зеленів луг. На ньому весною розцвітали квіти,
літали метелики, гули бджоли. Луг пахнув медом. За лугом виднівся ліс. Влітку
він манив своєю прохолодою.
· Визначити основу
речень.
· Підкреслити однорідні
члени речення.
· Розібрати за будовою
слово прохолодою.
· Визначити в якому
відмінку вжиті іменники.
· Назвати звуки у слові розцвітали.
· Утворити дієслово від слова прохолода.
Д да од дм дв
Дитина,
директор, дециметр, диктант, диван.
Диктант
Хата. Ти була мені, наче мати. Ти служила
мені, як могла,- моя рідна батьківська хата не жаліла для нас тепла.
· Знайти порівняння.
· Підкреслити займенники.
· Дібрати споріднені
слова до слова хата.
· Поставити запитання до
слів.
· Виписати слово, в якому
звуків менше, ніж букв, зробити його звуко-буквений аналіз.
· Визначити тип речень.
Е е лес ще ем ре же
Веселка, елеватор,
механік, щеплення.
Диктант
Де дружніші, там сильніші. Дерево міцне
корінням, а людина дружбою. Берись дружно- не буде сутужно.
· Пояснити значення
прислів’я.
· Визначити, в якому
відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Від слова дружба утворити дієслово.
· Підкреслити наголошені
склади.
Є єд ює ає єж
Єдність, єднає,
з’єднання, окрилює.
Диктант
Що ми саджаєм, саджаючи ліс? Крила, щоб в
небо літак нас поніс. Парту і зошит, олівець і пенал, книжку, лінійку, газету
журнал.
· Які речення за метою
висловлювання?
· Підкреслити слова, які
не переносяться.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова з’єднання.
· Пояснити правопис слова
саджаєм.
· Підкреслити наголошені
склади.
· Виписати слова, в яких
звуків більше,ніж букв.
Ж же жу жл аж
Журавлі, жовтень, жирафа,
ожеледиця.
Диктант
Он летять журавлики - літо йде! Зачепили
сонечко золоте! Сонце заховалося - не знайти. Виплив місяць човником золотим.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Підібрати слова із
даним звуком.
· Встановити зв’язок між
словами в реченні.
· Визначити час дієслів.
· Підібрати споріднені
слова до слова літо.
· Виписати слова з
префіксом, розібрати їх за будовою.
З зе зи зв аз
Зграя, взимку, заметіль,
зелений.
Від рідної землі віє теплом, від чужої - холодом.
З поганої трави не буде доброго сіна. Малого коня хвали, а великого запрягай.
Дерева в дрімучому лісі бувають високими і низькими.
· Пояснити, як розумієте
вислови.
· Виписати антоніми.
· Встановити зв’язок між
словами в реченні.
· Дібрати споріднені слова
до слова зелений.
· Визначити рід, число
прикметників.
· Пояснити правопис слова
низький.
· Розібрати як частину
мови слово землі.
и ис жи ин
Рослина, жито, життя,
кизил.
Диктант
Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер
завива, додолу верби гне високі, горами хвилі підійма.
· Визначити тип речення.
· Підібрати антоніми до
слів широкий, сердитий, високі, додолу.
· Скласти речення із
словами.
· Знайти слова, вжиті в
переносному значенні.
· Пояснити правопис слів широкий, життя.
· Підкреслити
прикметники, визначити їх рід.
І із під між різ
Іній, ірис, індик,
ніжно.
Диктант
І маленькі, і старенькі влітку, взимку,
навесні всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі.
· Відгадати загадку,
зробити звуко-буквений аналіз відгадки.
· Виписати прислівники.
· Встановити зв’язок між
словами у реченні.
· Скласти речення із
словами.
· Знайти антоніми.
· Пояснити розділові
знаки в реченні.
· Розібрати слова гарненько, навесні за будовою.
Ї їж їд їм в’ї їз
Їжак, поїздка, країна,
Київ.
Диктант
Як людина виростає - їздить, плаває, літає, одкриває,
пізнає геть усе, що в світі є.
· Визначити час,
дієвідміну дієслів.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Визначити основу
речення, підкреслити однорідні члени речення.
· Записати звукову модель
слова країна.
· Пояснити правопис слова
поїздка.
· Дібрати синоніми до
слова пізнає.
Й йо ій ай ий ей
Край,
майор, Йосип.
Диктант
Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі…Стали чорними
кущі,і дерева чорні стали, бо листочки всі опали. Тільки дуб стоїть у листі і
калинонька в намисті.
· Визначити тип речення,
пояснити розділові знаки.
· Підкреслити букви, що
позначають глухі приголосні звуки.
· Підібрати синоніми до
слова йдуть.
· Поставити запитання до
слів, назвати частини мови.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова кущі.
· Від слова дощі утворити дієслово.
· Знайти слова, вжиті в
переносному значенні.
· Встановити зв’язок слів
у реченні.
К ка ук кл як ек
Кишеня,
криниця, кермо, українські, Керч.
Диктант
Червона ягідка, але на смак гірка. Сказати
легко, а зробити важко. Ложка дьогтю зіпсує діжку меду.
· Пояснити правопис слів ягідка, легко, важко, дьогтю, діжку.
· Пояснити, як розумієте
вислови.
· Знайти антоніми.
· Скласти словосполучення
із словами.
· Записати звукову модель слова ягідка.
· Виділити букви, що
позначають дзвінкі приголосні звуки.
· Розібрати як частину
мови слово червона.
· Знайти в реченні
прислівники.
Л ел дл вл ля
Лимон,
ледачий, льонарі, лелека.
Диктант
Шумлять дуби, дзвенять дуби, над ними сонце
блискає. Хмарки, мов білі голубки, пливуть над ними високо.
· Встановити зв’язок слів
у реченнях, визначити тип речень.
· Поставити наголос у
словах, поділити їх на склади.
· Пояснити правопис слів ледачий, дзвенять, лелека.
· Знайти порівняння.
· Визначити число, час,
дієвідміну дієслів.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова льонарі.
· Дібрати споріднені
слова до слова шумлять.
М ем му ам мл ім
Метал, медаль, медовий,
мережити, метро.
Диктант
Матері
ми завдячуємо всім. Повага до матері
на землях України була одвічною. Діти до
матерів зверталися тільки на Ви. Козаки, з чиїх голів шапку можна було
зняти тільки з головою, побожно скидали її перед матір’ю.
· Скласти речення із
словами.
· Визначити основу
речень.
· Визначити, в якому
роді, числі і відмінку стоять виділені іменники.
· Знайти у реченні
займенники.
· Записати звукову модель
слова матір’ю.
· Утворити дієслово від
слова повага.
· Розібрати за будовою
слово скидали.
Н он ні ен ун ня
Неділя, вбрання, новий,
назад, напам’ять.
Поставити
наголос у словах.
Диктант
Де ви народились? Де виросли і почали ходити
до школи? Як називається ваше місто, село? Це і є ваша маленька батьківщина.
· Які речення за метою
висловлювання?
· Скласти речення з одним
із слів.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова напам’ять.
· Розібрати за будовою
слово маленька.
· Визначити час і
дієвідміну дієслів.
· Пояснити правопис слова називається.
· Розібрати як частину
мови слово виросли.
О ось он то ом ов ко
Одинадцять,
ознака, океан, олень, олівець, очерет.
Диктант
Ніби притомилось сонечко привітне, у траві
пожовклій молочай не квітне. Облетіло літо листячком із клена, лиш ялинка в
лісі сонячно-зелена.
· Поставити наголос у
словах.
· Скласти з одним із слів
речення.
· Записати
звукову модель слова одинадцять.
· Знайти слова, вжиті у переносному значенні.
· Визначити тип речень.
· Встановити зв’язок між
словами у реченні.
· Визначити, в якому
відмінку стоять іменники і залежні від них прикметники.
· Знайти слова із
префіксами, виділити їх.
П пе оп пі пу при під
Понеділок,
предмет, президент, пшениця, п’ятсот.
Диктант
Запросила я сестричку до стола, клаптик
білого паперу їй дала Посадила я сестричку на стілець, показала, як тримати
олівець. А сама, немов учителька, стою і навчаю першокласницю свою.
· Поставити наголос у
словах.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Підкреслити основу
речень.
· Знайти порівняння.
· Розібрати за будовою
слово посадила.
· Розібрати як частину
мови слово сестричка.
· Поставити запитання до
слів, визначити частини мови.
Р ру ар яр ор при
Радіо,
революція, республіка, ремонт, реванш.
Диктант
Вербову гілочку, як символ України, повіз Тарас Шевченко із
собою на заслання і посадив її у казахській пустелі. Виросло велике дерево, яке
люди назвали вербою Тараса.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова заслання.
· Скласти речення із
словами.
· Встановити зв’язок слів
у реченні.
· Від слова символ утворити дієслово.
· Підкреслити власні
назви.
· Виписати споріднені
слова, виділити корінь.
· Назвати слова, в яких
звуків більше, ніж букв.
· Визначити рід, число,
відмінок іменників.
С ес ст ес си ус яс см
Сантиметр,
секунда, середа, сигнал, спасибі, сімдесяти.
Диктант
Рідний край! Безмежні степи, зелені ліси,
блакитні небеса. Хіба є щось дорожче за Вітчизну?
· Визначити тип речень за
метою висловлювання.
· Пояснити правопис
словникових слів.
· Записати звукову модель
слова щось.
· Підібрати споріднені
слова до слова ліси.
· Розібрати як частину
мови слово блакитні.
· Підкреслити букви, що
позначають дзвінкі приголосні звуки.
· Назвати
словосполучення іменника з прикметником.
Т та уть ті ять тре тe
Театр,
телеграма, телефон, температура, тривога, тролейбус.
Диктант
Як без діла сидіти, то можна одубіти. Щоб
рибу їсти, треба в воду лізти. Краще не обіцяти, як слова не тримати. Не вір
словам, а вір ділам.
· Поставити наголос,
поділити слова на склади для переносу.
· Пояснити, як розуміють вислови.
· Скласти речення із
словами.
· Назвати спонукальне
речення.
· Підкреслити букви, що
позначають глухі приголосні звуки.
· Розібрати як частину
мови слово обіцяти.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова телеграма.
· Визначити дієвідміну дієслів.
У ур уф ду щу жу
Україна,
український, учитель, Ужгород.
Диктант
У боротьбі із шкідниками лісів людям
допомагають птахи і мурашки. Мурашки
зносять у свої гнізда шкідливих комах. Обов’язок школярів захищати мурашники,
тому що…
· Закінчити речення.
· Підкреслити основу
речень.
· Пояснити правопис слів боротьбі, Україна, Ужгород.
· Виписати споріднені
слова, виділити корінь.
· Поставити запитання до
слів, назвати частини мови.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова обов’язок.
· Визначити рід, число,
відмінок іменників.
· Утворити від слова шкідливих дієслово.
Ф фа фло фу іф еф
Фанера,
фартух, фермер, футбол.
Диктант
Тихо в Карпатах. Зимова пора. Сонце сміється і сяє. Тихо. Ні
вітру, ні звуку не чуть, сонні ялиці дрімають, дивний серпанок морози їм тчуть.
· Встановити зв’язок слів
у реченні.
· Знайти слова, вжиті у
переносному значенні.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Записати звукову модель
слова сміється.
· Підібрати антоніми до
слів зимова, тихо, сміється, морози.
· Розібрати за будовою
слово зимова.
· Визначити дієвідміну
дієслів.
· Назвати слова, в яких
звуків більше, ніж букв.
Х хв ох хл ха хв ух
Хвилина,
хвалько, хвороба, Херосіма.
Диктант
Цвіте
черемха. Я дуже люблю це дерево. Воно завжди посміхається. А навесні,
коли білі пахучі квіти вкривають його, навіть сміється.
· Визначити головні і
другорядні члени речення.
· Скласти речення із
словами.
· Знайти в реченні
займенники, визначити особу.
· Пояснити правопис слова
сміється.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова черемха.
· Розібрати за будовою слово вкривають.
· Визначити час і
дієвідміну дієслів.
· Виписати прислівники.
Ц цв ця оц цу ац
Цемент,
цукерка, цирковий, цукор.
Диктант
Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її
роздягає, той сльози проливає. Один пастух багато овець пасе.
· Відгадати загадки, зробити
звуко-буквений аналіз відгадки.
· Поділити слова на
склади, поставити наголос.
· Назвати займенники,
числівники.
· Встановити зв’язок слів
у реченні, підкреслити основу.
· Записати антоніми до
слів багато, сидить.
· Поставити запитання до
слів, назвати частини мови.
· Розібрати за будовою
слово проливає.
Ч оч чв чн ач вч
Черговий, черевики,
черемха, черешня, четвер, читання,
чотирнадцять.
Диктант
Дитячі
іграшки виникли дуже давно. Спочатку це були камінчики, шишки, палички,
глиняні грудочки. Пізніше для розваги
дітей виготовляли зменшені копії різних
речей.
· Визначити основу
речення.
· Підкреслити однорідні
члени речення.
· Поставити наголос у
словах, поділити їх на склади.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова черевики.
· Виділити букви, що позначають
глухі приголосні звуки.
· Розібрати за будовою
слово грудочки.
· Визначити в якому
відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення.
· Розібрати як частину
мови слово іграшки.
Ш ша шп шу шву ш
Шеренга,
шістнадцять, шістдесят, шістсот,
шофер.
Диктант
Люби книгу! Вона навчить тебе шанувати
людину. З книги ти довідаєшся про багато цікавих речей. Я і ти, всі ми
сподіваємося, що, читаючи книги, відчуємо, який це скарб - наша рідна мова.
· Назвати речення за
метою висловлювання.
· Поділити слова на
склади для переносу.
· Записати звукову модель
слова шістнадцять.
· Виписати займенники,
визначити їх особу.
· Визначити рід
прикметників.
· Встановити зв’язок між
словами в реченні.
· Визначити час дієслів.
· Утворити споріднені
слова від слова мова.
Щ ще ощ щі щу іщ
Щогодини,
щоденно, щотижня, щедрувати.
Диктант
Не шуміть ви осокори, щоб синок вас не
почув: довго бігав він на- дворі, натомився і заснув. Місяченьку, чародію, не
жартуй крізь вікна з ним, не лягай йому на вії ти промінням голубим.
· Назвати слова вжиті в переносному
значенні.
· Виписати займенники,
визначити їх особу.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Встановити зв’язок слів
у реченні.
· Знайти прислівники.
· Підкреслити однорідні
члени речення.
· Розібрати як частину
мови слово бігав.
· Пояснити правопис
частки не з дієсловами.
Ююр ою ють тю в’ю
Юннат,
юрта, Юлія, Юрій.
Диктант
Птахи наші друзі. Вони знищують шкідників
лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів! Вони…
· Закінчити текст,
визначити, якого він типу?
· Визначити тип речень за
метою висловлювання.
· Підкреслити основу
речення.
· Виписати слова, в яких
звуків більше, ніж букв.
· Визначити рід, число,
відмінок іменників.
· Скласти речення з одним
із слів.
· Записати звукову
модель слова знищують.
· Дібрати споріднені
слова до слова радують.
Я яє яс ян ля ця
Якір, ярина,
ясен, Ярина.
Диктант
Наше подвір’я велике. Валер’ян і Улянка
випололи на ньому бур’ян. Потім розбили квітник. Хлоп’ята розчистили майданчик.
Там ми всі граємо в м’яча.
· Визначити головні і другорядні
члени речення.
· Назвати власні назви.
· Пояснити правопис слів
із апострофом.
· Виписати і розібрати за
будовою слова з префіксами.
· Визначити час дієслів.
· Записати звукову модель
слова подвір’я.
· Підкреслити однорідні
члени речення.
· Скласти речення із
словами ярина, Ярина.
Ь льо тьо нь ось
Льон,
тьохкає, бадьорість.
Диктант
Ти знаєш що таке хліб? Хліб-це наше життя, наше багатство. Без хліба
люди-сироти, а земля - страждальниця. У хлібину вкладена велика праця багатьох
людей. Шануйте працю хліборобів! Бережіть хліб!
· Назвати тип речень за
метою висловлювання.
· Виписати споріднені
слова, виділити корінь.
· Зробити звуко-буквений
аналіз слова багатство.
· Назвати порівняння.
· Виписати слова, в яких звуків менше, ніж букв.
· Розібрати як частину
мови слово праця.
· Скласти речення із словами.
· Назвати однорідні члени
речення.
· Від слова праця утворити дієслово.
кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені кредит на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті в частині інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також 247officedept@gmail.com або пишіть на номері Whatsapp на + 1- ( 989-394-3740)
ВідповістиВидалити